Răfuielile interne din PSD, blochează Autostrada A8 și condamnă Moldova la subdezvoltare

Războiul din interiorul PSD ține în loc construcția autostrăzii Ungheni-Iasi-Târgu Mureș.

Autostrazi Romania fara Moldova

Moldova inca viseaza la primul metru de autostrada (foto: George Taranu / Facebook)

Conflictele și taberele împărțite din interiorul PSD țin Moldova în subdezvoltare prin amânarea construcției Autostrăzii A8. Maricel Popa, șeful PSD Iași dar și al Consiliului Județean, pretinde că UE, prin vocea Corinei Crețu că a mințit în privința autostrăzii Ungheni – Iași – Târgu Mureș, atunci când Comisarul european a declarat că guvernul nu vrea să se construiască autostrada care ar lega regiunea Moldovei de centrul țării.

Maricel Popa susține că, de fapt, guvernul PSD a deblocat autostrada, pentru că era blocată în urmă cu câteva luni, și pretinde că PSD nu vrea fonduri europene pentru porțiunea Iași – Târgu Neamț deoarece vor să evite eventualele contestațiile. Mai mult, șeful PSD Iași a declarat că acest tronson se va face cu fonduri private, adică banii BEI, BERD.

Șeful PSD Iași dă dovadă de imaturitate, incompetență și mult populism. Contextul care apare atunci când liderii locali nu vor să iasă din cuvântul șefului de la București. Proiectul Autostrăzii A8 este ținut la sertar de guvernarea actuala PSD-ALDE cu scopul de a mai păcăli a mia oara bieții moldoveni și a le fura votul încă o dată. Dacă un comisar european respectat care este, culmea, colegă de partid cu Maricel Popa, spune lucrurilor pe nume, adică realitatea cum că nu există nici o solicitare pentru finanțarea cu fonduri europene a proiectului autostrăzii inclusiv a studiului de fezabilitate din partea statului român, acesta o acuză că minte și că de fapt soluția mai bună e cea cu parteneriat public privat. Nimic mai fals. S-a dovedit de foarte multe ori eșecul acestor combinații de participare în special la proiectele de mare investiție cum sunt autostrăzile. Sintagma „parteneriat și asociere” ar putea fi o soluție dar nu așa cum ar vrea PSD adică pentru partenerii săi de casă.

În cazul atragerii fondurilor externe nerambursabile, existența unei asocieri sau parteneriat între cel puțin două autorități publice ar constitui un avantaj net în special în contextul politicii de dezvoltare regională. Realitatea arată că, până în acest moment, în România nu există nici un exemplu de încheiere a astfel de parteneriate în intenția de a accesa fondurile europene. Există doar tentative timide și neconcretizate. Județele se aruncă singure într-o competiție pentru resurse și nu iau în calcul avantajele unei asocieri în care și profiturile și riscurile ar fi împărțite în mod echitabil.

Împărțirea administrativ-teritorială și actuala distribuire a competentelor pe diferite paliere de guvernare nu încurajează existența parteneriatelor. Regiunile de dezvoltare nu reușesc să ofere cadrul necesar de colaborare și nici să stimuleze crearea unui spirit regional în detrimentul rivalităților existente în prezent.

O soluție tot mai vehiculată de diferite segmente ale societății romanești dar și ale autorităților publice este crearea unor regiuni administrative, care ar avea un aport important în încurajarea asocierilor pentru proiecte regionale ca urmare a imboldului pe care l-ar da afirmării identității regionale. Asocierea (sau alianța) unor județe pe aceste principii de interes economic ar putea fi o soluție în atragerea fondurilor pentru investiții mari cum sunt cele de infrastructură, mai concret autostrăzi sau cai ferate.
SURSA: George Taranu / Facebook

Comments

comments

1 Response

  1. decembrie 10, 2018

    […] Moldova are nevoie de Autostrada A8, care face parte din coridorul european principal (proiectul fiind și o prioritate pentru Uniunea Europeană), pentru că singura șansă de dezvoltare economică a regiunii, adică de a fi scoasă din sărăcie, este realizarea legăturii directe și reale cu Europa Centrală și de Vest. Această conexiune poate fi făcută strict printr-un drum de mare viteză pe relația Iași – Târgu Mureș, al cărei trafic va fi preluat apoi de Autostrada A3, astfel creându-se legătura directă cu Europa. Autostrada A8 este singurul colac de salvare pentru absolut toate județele din Est, în special pentru Botoșani și Suceava. […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.