Autostrada Gebze-Izmir (Otoyol 5): Megaproiect de Infrastructura Rutiera in Turcia:

Autostrada Gebze-Izmir are ca termen de finalizare 2019 si este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Turciei. Cea mai notabilă caracteristică a proiectului este podul suspendat Izmit Bay (Osman Gazi Bridge) ce se intinde 3,3 km peste golful din extremitatea estica a marii Marmara.

Autostrada Gebze-Izmir Izmit Bay Bridge Osmangazi

Podul Izmit Bay (Osman Gazi Bridge) de peste Marea Marmara (foto: wikimedia commons)

Acest proiect de infrastructura in valoare de 6,5 miliarde de dolari are in vedere concretizarea unei autostrazi cu șase benzi (trei benzi în fiecare direcție) ce se va intinde de-a lungul celor 377 de kilometri ce leaga Gebze (situat la est de capitala Istanbul) și orașul Izmir (aflat pe coasta Mării Egee). Pe langa autostrada propriu zisa, vor fi construiti alti 44 de km de drumuri de acces.

Proiectul autostrăzii este dezvoltat printr-un parteneriat public-privat (PPP) și este primul proiect rutier în Turcia, în cadrul modelului construire-operare-transfer (BOT: build–operate–transfer).

Societatea Concesionara Otoyol implementeaza proiectul cu o perioada de concesiune de 22 de ani si patru luni, care include o perioada de constructie de sapte ani. OTOYOL este un consorțiu format din cinci companii turcești, Nurol (18,50%), Özaltın (15,75%), firmele Makyol (18,50%), Yuksel (15,75%) și Gocay (15,75%) și societatea de construcții italiană Astaldi (15,75%).

Contractorul EPC pentru proiect este NOMAYG JV, care este un joint-venture al celor șase companii care compun concesionarul BOT.

Proiectul, care a demarat în octombrie 2010 și urmează să fie finalizat până în 2019, a creat aproximativ 10.000 de locuri de muncă în domeniul construcțiilor.

Autostrada Gebze-Izmir (O-5): Detalii proiect

Noua autostradă va scurta drumul dintre Gebze și Izmir cu mai mult de 140 km.

Cei 421 km ai proiectului rutier (377 km pe autostradă și 44 km de drumuri de legătură) au un termen de finalizare de șapte ani și includ un pod suspendat lung de peste 3 km, 30 de viaducte (cu o lungime totala de 18.21 km), patru tuneluri (cu o lungime totală de 7,4 km) și 209 poduri.

Proiectul include, de asemenea, 18 centre de colectare a taxei de autostrada, cinci centre de întreținere și operare, șapte zone de servicii și șapte zone de parcare.

Portiunea Gebze-Orhangazi (53 km) a fost construita in prima fază a proiectului. Un contract în valoare de 2,3 miliarde de dolari a fost acordat în septembrie 2011 companiei NOMAYG JV pentru construcția acestui segment de autostradă. Secțiunea include podul suspendat Izmit Bay, care reprezinta cea mai complexă parte a întregului proiect rutier.

Autostrada Gebze-Izmir: Beneficii

Traseul existent între Gebze și Izmir are o lungime de 540 km și este strabatut in aproximativ 8 ore. Noua autostradă va reduce timpul de calatorie la doar 3-4 ore si ce va prelua 30% din traficul de pe vechea ruta.

Odată cu construirea podului suspendat Izmit Bay, golful poate fi traversat în doar șase minute cumparativ cu cele 70 de minute petrecute pe rutele periferice.

Autostrada va oferi conectivitate rapidă și sigură între regiunile turcesti de la Marea Marmara și Marea Egee, aceste regiuni reprezentand împreună 60% din PIB-ul național, 38% din transportul de mărfuri și 41% din transportul de călători în Turcia.

Autostrada Gebze-Izmir va oferi, de asemenea, acces la portul Izmir si la alte porturi din regiunea Marmara.

Finanțarea proiectului autostrazii Gebze-Izmir

Costul de 6,5 miliarde de dolari este acoperit in proportie de 50% din capitaluri proprii și 50% din imprumuturi. Bank Intesa, Citi Bank și Akbank sunt consultanții financiari ai proiectului.

Finanțarea de 2,8 miliarde de dolari a primei faze a proiectului a fost finalizata în martie 2013. Opt bănci turcesti printre care Akbank, Finansbank și Ziraat Bankasi au contribuit fiecare cu 12,5% la un credit in valoare de 1,4 miliarde de dolari. Firma de avocatură Clifford Chance a fost consilierul creditorilor.

Construcția Podului Izmit Bay al autostrazii O-5

Podul Izmit Bay, cu cei 3,3 km ai sai, este unul dintre cele mai lungi poduri suspendate din lume. Podul este construit la capătul estic al Mării Marmara, lângă İzmit, in estul Istambulului.

Extensia principala (dintre piloni) a podului Izmit Bay este de 1.580m, iar segmentele laterale au 566m fiecare. Distanta dintre apa si calea de rulare este de 64m. Turnurile podului au o înălțime de 252m cu o dimensiune la bază sau 8mx7m.

Podul foloseste o punte ortotropică cu o dimensiune de 30,1 mx 4,75 m susținută de un sistem de cabluri din fire paralele preformate. Sistemul de cabluri e susținut de blocuri de ancorare.

Podul este proiectat sa rezistente la cutremure, avand in vedere ca este situat într-o zonă seismic activă.

Izmit Bay are stâlpi de oțel rigidizați, construiți pe fundații de beton cu piloni din oțel. Fundația este pe o fundatie de pietriș care să permită glisarea stâlpilor în timpul cutremurelor.

Pentru construcția podului au fost necesare 85.000 tone de oțel și aproximativ 125.000 m3 sau beton.

Actorii principali ai proiectului pentru autostrada Gebze-Izmir

Licitația internațională pentru proiectul autostrazii a fost condusă de Direcția Generală de Infrastructura din Turcia (TCK). Consorțiul turco-italian a fost ales contractor în aprilie 2009.

Contractul de implementare a proiectului cu Otoyol a fost semnat în septembrie 2010.

„Proiectul a demarat în octombrie 2010 și urmează să fie finalizat în 2018.”

BNV Mobilitate, un joint-venture între firma portugheza Brisa și si cea olandeza NedMobiel, a fost numit în calitate de consilier pentru operare și întreținere (O&M) a proiectului autostrăzii.

Contractul EPC de 1,1 miliarde dolari pentru podul suspendat a fost subcontractat către consorțiul IIS-ITOCHU în septembrie 2011. Podul a fost dat in folosinta in 2016.

Fugro a realizat lucrările geotehnice, geologice și seismologice pentru proiectul podului Izmit.

Cowi din Danemarca a fost desemnata în septembrie 2011 pentru a realiza proiectarea detaliată a podului suspendat. Halcrow este responsabil pentru verificarea independentă a designului celor de la Cowi. Expertii de la Dissing + Weitling (Danemarca) sunt arhitectii podului Izmit Bay.
Sursa: Roadtraffic-technology

Comments

comments

1 Response

  1. decembrie 25, 2018

    […] Autostrada Gebze-Izmir conecteaza zona metropolitana Istanbul de orasul Izmir si este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Turciei. Cea mai notabilă caracteristică a proiectului este podul suspendat Izmit Bay (Osman Gazi Bridge), o minune inginereasca ce se intinde 3,3 km peste golful din extremitatea estica a marii Marmara si care a costat 1.06 miliarde euro. […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.