IAR 111 Excelsior si Haas: ARCA face progrese la motorul primului avion supersonic romanesc

Conform siturilor media, Asociatia Romana pentru Cosmonautica (ARCA) a reusit sa termine pe jumatate cel de-al 2-lea motor al unui avion supersonic pur romanesc…si nu ne ramane decat sa speram ca o sa zboare mai bine decat satelitul Goliat pe care aceeasi agentie l-a construit.

Avion supersonic romanesc IAR 111 Excelsion

Macheta avionului IAR 111 Excelsior, primul avion supersonic pur romanesc (Credit: Hotnews.ro)

Mai multe detalii despre progresul echipei de proiectare si dezvoltare sunt furnizate de catre presedintele ARCA, Dumitru Popescu:

„A fost finalizat deja al doilea motor al supersonicului in proportie de 50%. Echipa va construi patru agregate complete si 12 camere de ardere. Greutatea motorul Executor este redusa la doar 210 kg datorita folosirii abundente a materialelor compozite si a aliajelor de duraluminiu”.

Executor este motorul de rachetă dezvoltat de agentia spatiala romaneasca pentru utilizarea pe racheta Haas precum si pe avionul supersonic IAR 111 Excelsior. Executor foloseste kerosen (carburant) și oxigen lichid (oxidant) intr-un ciclu sau de alimentare.

Injectorul motorului Executor este de tipul pivot care a fost folosit pentru prima dată în programul Apollo pentru motorul modulului de aselenizare.

Pana la momentul actual, Executor e vazut ca cel mai important program al ARCA.

„Dupa terminarea perioadei de testare vom livra un produs super tehnologizat, o realizare remarcabila la nivel european si mondial. Suntem mandri de faptul ca este un program realizat privat in Romania.

Executor va permite realizarea zborurilor spatiale orbitale. Am incercat in mod expres sa realizam toate componentele motorului la ARCA. Lucrand fara subcontractori, am reusit sa scadem cheltuielile si am marit enorm viteza de executie. Pe langa asta, orice modificare necesara, in directia cresterii performantelor, va fi foarte simplu si rapid de implementat”, a adaugat Popescu.

IAR 111 Excelsion: Specificatii si detalii

Avionul IAR 111 Excelsior este proiectat pentru zbor supersonic cu viteza de Mach 1,5 la altitudini de 16 km, in cazul transportului rachetei Haas II, iar daca va fi folosit ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spatial, va atinge viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30km.

Schema de zbor a supersonicului include decolare de la nivelul marii, realizarea unui zbor orizontal de accelerare pana la viteze subsonice, urmat de ascensiunea rapida de 2 minute, pana la inaltimi de 16 km.
La aceasta altitudine avionul va lansa – intr-o etapa emergenta a programului – racheta Haas II, ce va naviga dupa un programul de zbor autonom si va fi capabila sa accelereze pana la viteze de 11 km/s (~ 40.000 km/h). Vitezele respective reprezinta intr-adevar o adevarata provocare pentru cercetatorii romani, iar planul de indeplinire va fi unul extrem de dur si probabil cu numeroase esecuri.
Sursa: Hotnews

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.